Gaz płynny LPG jako alternatywa dla tradycyjnych paliw samochodowych
Paliwo to duża część sumarycznych kosztów eksploatacji pojazdu. Jego zakup jest poważnym obciążeniem dla domowych i firmowych budżetów. W tym kontekście gaz płynny staje się ekonomiczną alternatywą dla tradycyjnych paliw samochodowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są zalety instalacji LPG w aucie?
- Dlaczego LPG jest bardziej efektywne od innych paliw?
Jakie są zalety instalacji LPG w aucie?
LPG w aucie to przede wszystkim oszczędność. Można ją zauważyć już podczas pierwszej wizyty na stacji paliw. Niższa cena LPG w porównaniu do benzyny oraz oleju napędowego sprawia, że koszty eksploatacji auta z instalacją gazową mogą być niższe nawet o 40%. Korzystanie z LPG ma także wymiar praktyczny. Użycie dwóch form energii napędowej pozwala dwukrotnie zwiększyć zasięg pojazdu. Zgodnie z Raportem Komisji Europejskiej paliwo stanowi 37% wydatków firmowych. Gaz dla firm jest zatem sposobem na odciążenie budżetu i zachowanie konkurencyjnej pozycji na rynku.
Lotna forma, w jakiej dostarczany jest do silnika gaz, jest optymalnym stanem skupienia dla jednostki napędowej. Dzięki temu pojazd nie musi wykonywać dodatkowej pracy w celu przekształcenia stanu skupienia paliwa. Forma gazowa pozwala łatwiej sterować procesem spalania, co przekłada się na redukcję toksycznych związków zawartych w spalinach. To potwierdza, że gaz płynny jest także paliwem ekologicznym. Wedle danych szacunkowych pojazdy zasilane LPG emitują o 80% mniej szkodliwych węglowodorów od aut benzynowych.
Gaz LPG jest bardzo wszechstronnym paliwem. Instalacje gazowe można montować nie tylko w starszych pojazdach z prostym silnikiem. Rozwój techniki sprawił, że LPG zakłada się nawet w autach hybrydowych. Instalacje są dostępne w wielu wariantach (generacjach). Dzięki temu sprawdzają się w różnych modelach aut. Założenie instalacji LPG nie wpływa na obniżenie osiągów pojazdu.
Dlaczego LPG jest bardziej efektywne od innych paliw?
Gaz płynny wyróżnia się dużym stopniem czystości. W praktyce oznacza to jego nieograniczoną trwałość. LPG ma liczbę oktanową ok. 100, więc jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. Jest prawie całkowicie pozbawiony siarki. W trakcie spalania praktycznie nie wydziela sadzy. Dużo efektywniej miesza się z powietrzem w momencie tworzenia mieszanki paliwowej. Podczas spalania w silniku nie zachodzi zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. Gaz płynny nie wytwarza osadów, które zanieczyszczają olej silnikowy.
Dystrybucja gazu w obrębie silnika powoduje mniejsze napełnianie cylindrów. W połączeniu z niezbędnym opóźnieniem kąta wyprzedzenia zapłonu powoduje spadek mocy w porównaniu do silnika benzynowego. Różnice te są jednak niewielkie i niedostrzegalne podczas codziennego użytkowania pojazdu. Zużycie LPG jest przynajmniej 10-15% większe w porównaniu do benzyny. W najprostszych instalacjach ten wzrost zużycia wynosił 30-40%. To pokazuje skalę postępu w rozwoju tego typu układów.
LPG w hurcie jest wykorzystywany nie tylko do napędzania pojazdów flotowych. Coraz większą popularnością cieszy się także zasilanie wózków widłowych tym rodzajem paliwa. Są one dużo bardziej uniwersalne od spalinowych i elektrycznych odpowiedników.
Dla kogo jest LPG? Gaz dla klientów indywidualnych oraz firm to ekonomiczne i ekologiczne paliwo. Koszt założenia instalacji zwraca się w krótkim czasie. Duża różnica w cenie pomiędzy LPG a benzyną i olejem napędowym działa na korzyść budżetu posiadaczy aut napędzanych gazem płynnym.